Кое прави едно лого успешно?
- Семпло
- Запомнящо се
- Неподвластно на времето
- Гъвкаво
- Адекватно
1. Семпло
Логото трябва да е просто и лесно да се разпознава. То трябва да е гъвкаво и запомнящо се. Едно успешно лого трябва да има нещо уникално в себе си, но без да се прекалява.
Лого дизайнерът и автор, Джеф Фишър ни съветва да се придържаме към принципа – K.I.S.S. (keep it simple and stupid), или иначе казано - „направете го семпло и глупаво“. Семплото лого е по-лесно за разпознаване, запомнящо се и е изключително ефективно в предаването на изискванията на клиента. Добре изчистеното лого трябва да може да се забележи и от бързо движеща се кола. Не забравяйте, че логото на най-разпознаваемия производител на обувки в света е една проста дъгичка.
2. Запомнящо се
За да бъде ефективно едно лого трябва да бъде запомнящо се. Изненадващо за мнозина, предметът на логото е от сравнително малко значение, а дори и целесъобразността на съдържанието невинаги играе важна роля.
Това не означава, че уместността е нежелателна. Всъщност, това значи, че много трудно можем да установим ясна връзка между логото и това, което то се опитва да символизира. При някои ситуации дори такава връзка е нежелателна. Това означава, че най-важното е логото да бъде отличително, запомнящо се и ясно.
3. Неподвластно на времето
Ефективното лого трябва да не зависи от времето. В процена на лого дизайна си задайте въпроса: Ще бъде ли то ефективно и адекватно след 10,20,50 години?
Оставете модата на модната индустрия. Модите са сменят постоянно. Ако ставаше въпрос за чифт дънки, или тениска, модата безспорно играе съществена роля, но тук говорим за идентичността на вашия бранд. Ключовата дума тук е дълголетие. Не следвайте стадото, покажете индивидуалност и изпъкнете над останалите.
Може би, най-добрият пример за лого, останало неподвластно на времето, е това на Coca-Cola. Сравнете го с това на конкурентната марка Pepsi. Забелязахте ли, че логото на Coca-Cola почти не се е променило от 1885 година?
4. Гъвкаво
Успешното лого би трябвало да работи, независимо от начина, по който достига до нас. То трябва да е функционално. Именно заради това, то трябва да е във векторен формат, за да може да бъде по-гъвкаво и да бъде променян неговият размер. Уверете се, че логото ви може да работи в хоризонтални и вертикални формати. Задайте си следния въпрос: логото все още ли е ефективно ако то бъде:
- Принтирано в един цвят?
- Принтирано на нещо с размерите на пощенска марка?
- Принтирано на билборд?
Един добър начин за създаване на гъвкаво лого е да го създадете само в черно и бяло. Така ще имате по-голям фокус върху концепцията и формата му, отколкото върху това какъв цвят да бъде то. Не забравяйте, че принтирането не е безплатно и че колкото повече цветове има вашето лого, толкова по-скъпо ще ви струва неговото принтиране. Известният графичен дизайнер, художник и фотограф, Патрик Уинфилд казва:
"Обичам да работя първоначално само с черно и бяло, за да се уверя, че логото ще изглежда добре в най-опростения си вариант. Цветовете са много субективни и емоционални. Това може да ви разсее от основния дизайн – да кажем, че видите логото си в червено. Цветът на логото ви може да е първото нещо, което да ви направи впечатление, а не на композицията и дизайна. Когато изпращам пробен вариант на лого за клиент, то винаги е черно и бяло.“ Трябва да сте добре запознати със самия процес на принтиране, за да не срещнете проблеми на по-късен етап. Запознайте се с основните характеристика на различните цветови модели – CMYK, Pantone и RGB. При създаванена лого, съветваме ви да изберете Pantone.
5. Адекватно
Това как едно лого ще бъде позиционирано трябва да зависи изцяло от неговото предназначение. Ако създавате лого за магазин за детски играчки, би било логично да използвате детски шрифт и подходящи цветове. Това обаче не би било подходящ подход ако вашият клиент е адвокатска компания. Важното е да имате предвид, че едно лого не е необходимо да показва основния предмет на конкретния бизнес. Логото на фирма, която продава коли не е нужно да наподобява кола, а в логото на компютърна компания не е наложително да присъства компютър. Логото на „Harley Davidson“ не е мотор, нито пък това на „Nokia” не изобразява телефон. Логото трябва да е предимно за идентификация. Всъщност, 94% от 50-те най-популярни логота в света не изобразяват дейността на компаниите. Светилото на графичния дизайн Пол Ранд, който създава логотата на „IBM”, телевизионният гигант „ABC”, “Westinghouse“ и др. казва: „Трябва ли едно лого да се бъде само обясняващо? То има истински смисъл само тогава, когато се асоциира с конкретния продукт, услуга или бизнес, който то рекламира. Логото придобива значение и стойност, когато това, което рекламира е с наистина високо качество. Ако компанията е второстепенна, то и логото ще бъде второстепенно. Глупаво е да се вярва, че едно лого може да свърши своята работа незабавно, още преди дори публиката да са се е запознала с качеството на рекламирания продукт.“
Използвани материали
http://justcreative.com/2009/07/27/what-makes-a-good-logo/
Отзиви