Да използваме ли хаштаг във Facebook
Хаштагът # е един от най-често срещаните символи, когато говорим за маркетинг в социалните мрежи, особено сред начинаещите в тази сфера. И в това има немалко смисъл.
Хаштаговете понякога могат да бъдат объркващи, тъй като те не са думи в изречение, а представляват тематични съвпадения, които помагат да се подобри откриваемостта на вашия пост. Някои хора мислят, че маркирането на всяка дума с хаштаг ще помогне за нейната по-голяма видимост, защото това ще означава, че съдържанието ви ще се появи на повече места, но това не е съвсем така.
За да имат максимална ефективност хаштаговете, трябва да проведете проучвания, за да разберете кои хаштагове са най-подходящи за вашия бизнес и кои е най-вероятно да го свържат с хора, търсещи фокусните ви теми.
Хаштаг в различните платформи
Друг ключов момент, който трябва да обмислите, е как да използвате хаштаговете в различните платформи. Има много статии за това, но един от най-често срещаните въпроси е свързан с използването им по-конкретно във Facebook.
Объркването около хаштаговете във Facebook е, че там те са активни. В LinkedIn например не е така, т.е. върху тях не може да се клика, което до голяма степен ги обезсмисля. Facebook се опита да превърне хаштаговете в неразделна част от процеса на търсене и откриване.
И така, трябва ли да използвате хаштагове във вашите Facebook публикации? Ще ви помогнат ли те да достигнете по-голяма аудитория? Нека разберем...
Хаштаг еволюция
Facebook представи хаштаговете през 2013 г. и за да постигне активно използване в платформата, подтикваше рекламодателите в социалната мрежа да ги включват в рекламите си. "Ако вече използвате хаштагове в рекламна кампания чрез други канали, вие ще можете да подсилите кампанията си като включите хаштагове във вашата Facebook реклама."
Това стана по същото време, когато Facebook се опитваше да увеличи усилията си за търсене и откриване в платформата чрез въвеждането на Graph Search - разширена търсачка, която имаше за цел да промени начина, по който хората използват платформата като предоставят опция за използване на семантични или разговорни типове заявки и запитвания.
Графично търсене
Графичното търсене бе нещо наистина изключително полезно за маркетингa, тъй като позволяваше да се извършват много по-сложни търсения. Всичко това обаче е в минало време, тъй като търсачката вече не съществува.
Графичното търсене имаше различни проблеми, най-вече по отношение на условията за поверителност. Чрез него можеше да се намери куп информация, която потребителите може би не биха искали да бъде оповестявана. Хората, разбира се, имат и винаги са имали способността да контролират това, което да бъде видимо чрез търсачката, но сложността на различните настройки за поверителност на Facebook означаваше, че много от потребителите внезапно станаха уязвими и по този начин прилагането на Graph Search доведе до много оплаквания.
Освен това, заявките за търсене в Graph Search невинаги работеха перфектно - нещо, което изпълнителният директор Марк Зукербърг признава една година след старта на начинанието. Тези проблеми забавиха разпространението на социалната мрежа за мобилни устройства, а комбинацията от тези фактори впоследствие беше причината Facebook да закрие своя проект.
Алтернативата
В края на миналата година Facebook представи алтернативен вариант - подобрена функционалност за търсене на мобилни устройства, която се фокусира повече върху автоматични предложения, отколкото върху личните заявки. Все още можете да използвате някои заявки за графично търсене, но поради по-личния характер на мрежата на Facebook, опцията никога не е активна.
Еволюцията на търсенето във Facebook е особено важна при изследване на това как функционират хаштаговете в мрежата. Когато Facebook ги въведоха, те се опитаха по този начин да отворят платформата, да направят всичко по-лесно за търсене и да свържат всички в една база данни. Но потребителите не бяха много въодушевени от това.
Докато Twitter е в по-голямата си част отворена мрежа, където всичко, което пишеш, се добавя в един по-широк глобален разговор, Facebook е по-лична и по-целенасочена мрежа. Facebook е място, където се провеждат дискусии между потребители, които споделят нещо общо помежду си, в мрежи и групи, които са тематично свързани. Оказва се, че този фактор е от голямо значение, когато говорим за ефективността и адекватното функциониране на хаштага в мрежата.
По-успешни без хаштаг?
Една от най-изчерпателните публикации относно използването на хаштага е тaзи на блогъра Бъфър Кеван Лий (Buffer Kevan Lee). Лий разбива всички ключови митове за употребата на хаштаг в социалните мрежи, включително във Facebook. Той стига до следния извод:
"Публикациите във Facebook без хаштаг са по-успешни от тези с хаштаг."
И докато Лий препоръчва всеки да тества сам за себе си, тази констатация се подкрепя и от различни последващи проучвания.
Доклад от 2016 г. на BuzzSumo, който анализира повече от един милиард публикации във Facebook от повече от 30 милиона страници на различни брандове, стигна до абсолютно същото заключение. Като се има предвид размера на извадката, това е доста убедително доказателство, въпреки че има и други съображения, които трябва да бъдат взети под внимание.
Не прекалявайте!
Тъй като няма ограничения за броя на хаштаговете, които можете да използвате във Facebook, хората с течение на времето започват да злоупотребяват с тях, добавяйки ги към всяка дума с надеждата да разширят обхвата си. Това очевидно прави самите постове по-трудни за четене и по този начин се намалява ангажираността на хората с тях. Ако това се случва в достатъчно голям мащаб, би могло да доведе до значителен спад в общата ангажираност със страницата.
Именно заради тези фактори, съветът на Бъфър е правилен – единственият начин да измерите ефективността на хаштагове си е да направите ваши, собствени тестове. Заключението му е, че те не само не ви помагат, но дори и намаляват обхвата на постовете ви във Facebook.
# в Pinterest
В Pinterest използването на хаштагове е почти безсмислено, защото тази мрежа търси обединяващи елементи независимо дали използвате # или не. Pinterest дори препоръчва да не ги използвате.
Например, ако търсите "#socialmedia" в Pinterest, ще получите смесени резултати за "#socialmedia", "socialmedia" и "social media".
# във Facebook
При Facebook обаче нещата не стоят по този начин. Ето ви едно примерно търсене за #running (тичане)...
При същото търсене, но без #
Както виждате, резултатите са доста различни.
Facebook таговете имат конкретно предназначение, но може би потребителите просто не ги търсят толкова активно, което обяснява и по-слабите резултати.
Струва си да се отбележи, че Facebook понастоящем улеснява повече от 1,5 милиарда търсения на платформата си всеки ден, така че определено там има активност. Ако хората търсят подходяща информация, има голям шанс да направят кликване върху някой хаштаг и да видят наличната информация.
Тогава какъв е окончателният отговор по отношение на хаштаговете във Facebook и има ли въобще такъв? Проучването ни казва да не използваме # във Facebook, но от друга страна системата е пригодена за използването на тагове. Това означава, че категоричен отговор няма. Ще се наложи да прецените сами за себе си как # влияят на вашата аудитория.
Ефективна употреба
В експертна публикация на Франсиско Розалес от "Social Mouths" той излиза с добро резюме, касаещо ефективната употреба на хаштагове във Facebook. То гласи:
"Мисля, че те могат да бъдат полезни в много специфични случаи като организиране на събитие или промоция с подкрепата на други медии, но не съм сигурен, че вършат работа по отношение на редовното съдържание."
В заключение
Ако даден хаштаг е широко свързан с конкретна тема, тогава той може да разшири допълнително вашия обхват във Facebook като се свърже с конкретния разговор. Също така, ако натиснете хаштага на определен бранд, това може да доведе до генериране на по-голяма осведоменост на хаштага ви, ако го използвате едновременно с вашия Facebook пост.
Бихме ви посъветвали да не използвате повече от два хаштага на пост и да тествате, проверявайки резултатите. Експериментирайте с два различни варианта и ако резултатите показват, че вашата Facebook аудитория не реагира добре на хаштаговете, спрете да ги използвате. Ако те обаче помагат за разширяване на обхвата на вашия пост – значи сте напипали верния инструмент.
#Успех!
Използвани материали
http://www.socialmediatoday.com/social-business/should-you-use-hashtags-facebook-heres-what-research-says
Отзиви